За цією статтею є ще одна цікава стаття із 1001-ю версією: а чому сталась аварія ?
http://maxim-nm.livejournal.com/257932.htmlНе знаю, з якої причини є дивним "секретом" технологічна причина аварії. Нескінченно повторюють, що при зупинці турбіни зупинився чи перегрівся реактор.
При зупинці турбіни реактор не зупиняється і не перегрівається. Через теплообмінник реактора головним циркуляційним насосом (ГЦН) прокачується рідина і накоплений запас теплової енергії рідини такий великий, сам об'єм рідини такий великий, що при зупинці реактора турбіну ще можна кілька годин крутити, і при зупинці турбіни реактор можна спокійно, без проблем виводити з режиму, система теплообміну надзвичайно інерційна.
Трагедія з перегрівом реактора сталась від того, що при зупинці турбіни спрацював клапан для зливу рідини з теплообмінника, а температурні датчики, які вказують на температуру реактора, стоять не всередині реактора, а лише міряють температуру на виході з теплообмінника. Датчики почали показувати, що реактор "охолоджується", оператори в ручному режимі почали прискорювати реакцію, підіймати стержні, але реактор насправді не охолоджувався. Він так швидко перегівся, що коли зрозуміли, в чому біда, і попробували опустити стержні, ці стержні вже навіть не змогли до кінця опуститись, вже неможливо було зупинити реактор.
Хіба не спрацював датчик про відкриття клапана для зливу рідини ? Спрацював, але в таких експериментах, з вимкнутим захистом, за інструкцією на ті індикатори, які при експерименті треба ігнорувати, ставляться тимчасові таблички, що показання цього індикатора не враховуються.
Живлення ГЦН і надзвичайно важливих насосів ТПН справді зав'язано з загальною електромережею, але на станції для системи автоматики і життєзабезпечення є ще здоровенний дизель, дизель по команді автоматики сам повинен дуже швидко запуститись. Планувалось в майбутгьому так змінити автоматику, щоб з генератора використовувати енергію вибігу, якщо не запуститься дизель.
Якщо не запуститься дизель. Він по інструкції повинен бути завжди справним, і завжди запускатись.
Мабуть, всі ці технічні деталі журталістам нецікаві.